Facebooks konkurranseregler

Visste du at de typiske lik og del-konkurransene du stadig vekk ser på Facebook ikke er lov? Du kan be folk like eller kommentere et innlegg for å være med i en konkurranse. Men i det øyeblikk du krever at innlegget deles bryter du Facebooks egne konkurranseregler.

Forenkling av reglene

I august 2013 endret Facebook sine Promotion Guidelines, for å gjøre det enklere for både små og store virksomheter å gjennomføre konkurranser på Facebook. Før endringen kunne du ikke be brukere verken like, kommentere eller dele innhold på Facebook for å være med i en konkurranse. Konkurransen måtte gjennomføres i en egen app, eller du måtte samle inn bidrag fra konkurransedeltakerne via e-post, skjema eller andre løsninger utenfor Facebook. Etter endringen er det i all hovedsak deling du ikke kan ha med som krav for å delta i konkurransen. Merk at du heller ikke kan be folk tagge seg selv eller andre i innhold de ikke er avbildet i.

Hva er lov?

Du kan gjennomføre en Facebook-konkurranse ved å be folk

  • like eller kommentere et innlegg
  • poste et innlegg på siden din
  • sende en direktemelding til siden din

Hva er ikke lov?

Du kan ikke gjennomføre en Facebook-konkurranse ved å be folk

  • dele et innlegg
  • poste noe på egen tidslinje
  • tagge seg selv eller andre i innhold de ikke er avbildet i

Kan man oppfordre til deling?

Mange velger å oppfordre til deling, uten at det er et av kravene for å delta i konkurransen. Du har sikkert sett det. En bedrift legger ut et bilde av premien du kan vinne ved å like eller kommentere innlegget. Og så avsluttes konkurranseteksten med «Del gjerne med dine venner» eller lignende. Dette er lov. Men hvor hensiktsmessig er det egentlig? De fleste som deler gjør det fordi de tror de må. Hvorfor skulle de ellers gjøre det? Ved å dele med flere reduserer de jo egne vinnersjanser. De blir regelrett lurt. På kort sikt oppnår du som bedrift det du vil, å nå ut til flere. Men er det smart på lang sikt å føre Facebook-følgerne dine bak lyset? Neppe.

Vil du vite mer?

Meningene om Facebooks konkurranseregler og måten disse håndheves på er mange. En rekke dyktige fagpersoner har skrevet egne innlegg om temaet. Vi anbefaler dette innlegget på bloggen til Valen-Utvik.

Her finner du vilkårene for Facebook-sider i sin helhet. Se punkt E om Kampanjer.

Stikkord:     Kategorier: sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klar til å få fart på nettmarkedsføringen din? Kontakt oss

Gnist - web som funkler