Facebook flommer over av påskeegg – hva er lov og ikke lov?

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com

Veien til Facebook-himmelen er ikke brolagt med påskeegg og billige triks. Hold deg innenfor konkurransereglene hvis bedriften skal dele ut påskeegg på Facebook.

Påsken nærmer seg, og med det flommer Facebook-feeden over av innlegg fra bedrifter som vil gi bort påskeegg til noen av følgerne sine. Ikke fordi de har så innmari lyst til å glede disse følgerne, men fordi de har lyst på flere. Konkurranser engasjerer, og engasjement gir spredning. Og i iveren etter å nå ut til så mange som mulig, er det fort gjort å gå i konkurransefella.

Du kan ikke kreve deling

Lik og del er en gjenganger på Facebook, men er det greit når det er en premie involvert? Nei, en bedrift kan ikke kreve at folk deler innlegget for å være med i en konkurranse. Er det lov til å oppfordre til å dele, selv om det ikke er et premiss for å være med i trekningen? Tja, hvor hensiktsmessig er det egentlig å be folk spamme ned sin egen Facebook-feed. For det er det disse konkurransene ender opp som: Spam. Mange tror dessuten at de må dele, det er derfor de gjør det og dermed også reduserer egne vinnersjanser siden det blir flere deltakere i konkurransen. Du lurer med andre ord følgerne dine, og å lure folk er sjeldent en fruktbar forretningsstrategi. Som bedrift har du dessuten ingen forutsetninger for å se alle delingene, siden delinger havner på brukernes private profiler som etter all sannsynlighet er åpen bare for venner.

Du kan ikke kreve tagging

Facebooks konkurranseregler sier også at du ikke kan be folk tagge seg selv eller andre i innhold de ikke er avbildet i. De evinnelige “tagg en venn du vil dele påskeegget med”-formuleringene er med andre ord brudd på reglene. For å omgås regelverket er mange så lure (?) at de ikke nevner tagging spesifikt, men spør “Hvem vil du dele påskeegget med?” – vel vitende om at folk gjerne tagger venner i svaret. Igjen, dette er spam. Verken mer eller mindre.

Tenk langsiktig – dropp billige triks

I stedet for å prøve å hanke inn så mange følgere som mulig ved hjelp av kortsiktige lik og del-konkurranser og taggefest i kommentarfeltet, bør du jobbe langsiktig med å få de riktige følgerne til din bedrift. Følgere som kommer til å engasjere seg i innholdet ditt også etter at konkurransen er avsluttet. Det gir verdi, mens passive følgere tvert imot er et signal til Facebook om at det du poster ikke engasjerer. Algoritmen rår. Med et passivt publikum risikerer du at innholdet i altfor liten grad når ut til målgruppen.

Skal du først dele ut påskeegg på Facebook, må du holde deg til reglene. Lik og/eller kommenter er greit. Deling og tagging er regelbrudd eller regelrett spam. Innholdet i egget bør dessuten være relevant for bedriften din. Da får du genuint engasjement og følgere som liker deg, ikke bare godteriet ditt.

Her kan du lese mer om Facebooks konkurranseregler

Stikkord:     Kategorier: facebook, sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klar til å få fart på nettmarkedsføringen din? Kontakt oss

Gnist - web som funkler