5 tips for å selge mer på Facebook

Visst kan varehandelen bruke Facebook for å øke salget. Ensidig produktpushing er likevel ikke veien å gå.

Folk flest er ikke på Facebook for å holde seg oppdatert på gode eller mindre gode tilbud fra lokalt næringsliv. Vi er på Facebook for å holde oss oppdatert på familie og venners gjøren og laden. Da er varehandelens mas om nyheter og gode tilbud egentlig mest i veien – med mindre det gjøres med kløkt. Her er 5 tips til deg som vil selge mer på Facebook: 

1. Ta gode produktbilder

Skal du først legge ut et bilde av en vare, holder det ikke å stikke telefonen bort i hylla og ta bilde mens den står der blant en haug med andre ting. Bruk litt tid på å arrangere bildet. Kanskje kan du plassere varen på en fin bakgrunn, gjerne en du kan gjenbruke?

Pyramiden Sport i Tromsø legger varene sine på et flott tregulv når de skal ta bilder av dem, og har med det skapt en gjennomført og gjenkjennelig bildestil.

 

Her har Feel Good Store på Finnsnes dandert veskene på en lekker måte. Det tar ikke lang tid å arrangere dette bildet, men effekten er betydelig. 

 

Olivenolje fra Helmersen Delikatesser, presentert på en stilfull og gjennomført måte.

2. Prøv deg fram med video

Vi ser stadig mer video på Facebook. Video fungerer utmerket når du skal inspirere, eller når du skal vise hvordan en vare fungerer. Men du, hvis videoen inneholder tale må du huske å tekste. De fleste ser videoer på Facebook uten lyd.
Se eksempel på inspirasjonsvideo fra Pyramiden Sport

Syns du det virker uoverkommelig å lage en video som den fra Pyramiden Sport? Start i det små. Feel Good Store viser innimellom små glimt fra butikken og fra innkjøpene hos leverandører som korte videosnutter. Enkelt og effektfullt.
Se eksempel på video fra Feel Good Store

Helmersen legger også ut små videosnutter innimellom. I videoen under byr en av de ansatte på kaffe i snøværet. Den 6-sekunder lange snutten har fått mange likes.
Se video fra Helmersen Delikatesser

3. Ikke mas – inspirer!

Rene løp og kjøp-budskap funker ofte dårlig i sosiale medier. Kan du i stedet inspirere, har du kommet langt. Pyramiden Sport poster månedlige inspirasjonsalbum på Facebook. Disse tar gjerne utgangspunkt i årstida, og oppleves derfor som relevante.
Se eksempel på inspirasjonsalbum fra Pyramiden Sport 

I tillegg kan det være lurt å sette sammen ulike produkter, ikke minst hvis du driver en klesbutikk. Kan du lage en collage, eller bruke de ansatte til å vise fram antrekk?

I stedet for å vise fram bare ett plag, kommer Pyramiden Sport med forslag til hva som kan passe sammen. Veldig effektfullt.

 

Feel Good Store bruker også collager for å vise forslag til antrekk. Lekkert!

 

Feel Good Store bruker ofte kunder som modeller. Her er et eksempel på et bilde fra en motevisning butikken arrangerte. Ved å sette sammen bildet på denne måten, får de vist fram antrekket fra ulike vinkler. 

 

Med dette innlegget vil Helmersen Delikatesser selge ost. Men de viser ikke bare en ost i ostedisken, de får blide ansatte som folk i byen har et forhold til, til å vise den fram. I teksten kommer de med tips til hva du kan lage for noe snadder med utgangspunkt i en Mont d’Or, som osten heter, i stedet for å skrike ut hva den koster.

4. Skriv en god tekst

Vær bevisst på hvordan du formulerer teksten til innlegget ditt. Reklamebudskap har en tendens til å falle gjennom. Det er ikke det folk vil ha på Facebook. Kan du stille et spørsmål? Komme med en morsom påstand? En muntlig og uformell tone fungerer ofte godt i sosiale medier, men sørg for at stil og tone på innleggene treffer målgruppen din.

Perfekt tekst på Valentinsdagen! Her snakker vi relevans pluss en dæsj humor.

 

Spørsmål første i introen funker ofte godt i sosiale medier. De som ER Cambio-fan (og det er nok mange i målgruppa til Feel Good Store) blir dratt inn i innlegget.

 

For svorne pizzabunn-fans er det garantert krise når Helmersen blir fri for pizzabunner. Fin og lekende tekst (og lekkert produktbilde) for å fortelle at ny ladning er på plass.

5. Varier innholdet – la oss bli litt kjent med bedriften

Sist, men ikke minst: Du må variere innholdet på Facebook-siden din. Og på Instagram, for den saks skyld. Du kan ikke bare dytte ut salgsbudskap og produktbilder. Slipp kundene litt inn bak kulissene. La oss bli kjent med merkevaren din. Vi handler mer av folk vi liker. Og vi handler av folk vi har tiltro til. Så del av de ansattes kompetanse. Gi råd. Vær relevant.

Pyramiden Sport tør å slippe oss inn bak kulissene. Her er det varetelling før lansering av ny nettbutikk.

 

Innehaverne av Feel Good Store slipper kundene inn døra, også i sosiale medier.

 

Selfies er lov! Her inviterer Thomas og Tatiana hos Helmersen byens befolkning til å komme innom på handel.

Test og juster – hva funker og hva funker ikke?

Vi håper dette innlegget har gitt deg som jobber i varehandelen noen tips til hvordan du kan bruke sosiale medier på en inspirerende måte. Husk, i sosiale medier er det lov til å prøve og feile. Ser du at et innlegg ikke slår an, lag en annen vinkling neste gang. Ser du at noe funker? Gjør mer av det! Lykke til!


Takk til Pyramiden Sport, Feel Good Store og Helmersen Delikatesser for at vi fikk lov til å bruke eksemplene ovenfor. Vi jobber ikke med noen av de nevnte bedriftene, og har ingenting å tjene på å trekke dem fram. Dette er lokale virksomheter som inspirerer oss, og som gjennom sin gode sosiale medier-innsats fungerer utmerket som eksempler i dette innlegget. 

Stikkord:     Kategorier: facebook, sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klar til å få fart på nettmarkedsføringen din? Kontakt oss

Gnist - web som funkler