3 tips til et enklere språk på nett

Jobber du i det offentlige og publiserer på nett? Her får du 3 tips til hvordan du holder språket ditt aktivt og enkelt. 

Vi jobber mye med kunder i offentlig sektor, og møter ofte på tungt og byråkratisk språk på nett. Vi er neppe alene, du vet sikkert selv hvor fortvilende det er med offentlig informasjon du ikke forstår med én gang. Du gir opp før du har begynt.

Informasjon fra det offentlige i brevs form er beryktet, men vi skal heller ikke langt inn på nettsider før vi møter kronglete setninger som gjør at brukeren sitter igjen i tåka. Så i klarspråkets tjeneste tillater vi oss til å komme med 3 anbefalinger til alle som har ansvar for å publisere på nettsider i offentlig regi.

Sjansen er stor for at du vil komme nærmere brukeren din med disse språk-triksene.

1.Vi. Og du.  

Hvem snakker du til? Språk er makt, og å referere til seg selv i tredjeperson bidrar ikke til å bygge bro til brukerne. Det bidrar tvert om til fremmedgjøring og avstand. Er du en kommune snakker du til innbyggerne som bor der. Det er jo dine innbyggere, de lurer på hvilke tjenester du som kommune har. Og du snakker på vegne av kommunen, ikke sant? Så bruk “vi” som kommune – og “du” som innbygger.

Vi liker godt nettsidene til Arendal kommune. De har rett og slett skjønt det.

2. Bruk et aktivt språk

Hvordan få til et aktivt og levende språk på nett, fri for stammeuttrykk og stammespråk? Tenk verb der du egentlig har lyst til å bruke et substantiv. Skriv i nåtid der du kan. Det trenger ikke være så vanskelig, du kan for eksempel bytte ut de modale hjelpeverbene “skal”, “vil”, “bør”, og “må”. Dropp upersonlige pronomen som “man” og “en”, og plutselig kan det hende brukeren får noen aha-opplevelser.

Vi synes Universitetet i Oslo skriver godt på nett, for eksempel tekstene rundt bolig.

3. Enkelt og kort

Får du lyst til å bruke fremmedord i mangel av noe bedre? Ikke gjør det. Tåkeord som bidrar til å forvirre og fordekke tjener ingen, men dessverre er det offentlige språket fullt av dem. “Tilgjengelige kapasiteter” og “gjennomgående perspektiv” er eksempler på uttrykk som med fordel kan erstattes med mer presise og enkle formuleringer. Kan du i stedet skrive “ledig personale” eller “de fleste mener”? Ett tips er å skrive som du snakker. Og hold det kort, de fleste av oss orker ikke lese langt på nett. Vil skal jo tross alt raskt videre.

Vi synes Skatteetaten er kjempeflinke til å skrive både enkelt og kort.

Føler du deg truffet av tastaturet? Slapp av, vi skreddersyr skrivekurs med vinkling på språk i det offentlige. Ta gjerne kontakt!

Kategorier: nettside, Ukategorisert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klar til å få fart på nettmarkedsføringen din? Kontakt oss

Gnist - web som funkler