Det store teknologiskiftet: Disrupsjon

Foto: http://www.123rf.com/profile_lightwise

Disrupsjon er et begrep som brukes om en helt ny tilnærming til et marked eller produkt. Ofte skjer disrupsjon med utgangspunkt i nye aktører i et marked. Det kommer som en stor overraskelse på markedslederne.

Dette er en serie blogginnlegg som tar for seg noen av de viktigste teknologiske driverne fremover. Dette er drivere som vil påvirke våre forbruksmønstre, og hverdagen vår. Ikke minst vil det endre bedriftenes forretningsmodeller, og både nye og eksisterende virksomheter må ta høyde for hvordan ny teknologi påvirker fremtidig inntjening.

Disrupsjon og konkurranse

Vi lever i en verden der de fleste næringslivsaktører opererer i et marked med sterk konkurranse. Det holder ikke lenger å være best i lokalmiljøet, når konkurrentene er globale, og kundene bare er et tastetrykk unna å gjøre et kjøp.

Store aktører som har tatt ut det meste av vekstpotensialet innenfor bransjen sin må vurdere kreative måter for å oppnå fortsatt fremtidig vekst. Samtidig vil radikale endringer, også kalt disrupsjon, kunne snu opp-ned på forretningsmodellene til tradisjonelle bedrifter. De bransjene som er mest utsatt for radikale endringer av forretningsmodellene er de som drives lite effektivt, og der det er store forbedringer i kundeopplevelsen.

Finansbransjen en kandidat for disrupsjon

Finansbransjen er en konservativ bransje som i lang tid har fått levd beskyttet av statlige reguleringer. Selv om bransjen opplever hard konkurranse, har de fleste aktørene levert meget gode resultater de siste årene. Men det er aktører utenfra som ser at det finnes ineffektivitet som kan utnyttes, og nå opplever finansbransjen å bli presset på mange fronter og fra mange forskjellige bransjer. Store internasjonale aktører har lagt sine øyne på inntjeningen i finansbransjen. Og det er definitivt teknologi som driver utviklingen. De finansinstitusjonene som ikke nå har innsett at de er i teknologibransjen, er i skikkelig trøbbel.

Flyselskapet Norwegian har vært bank i flere år. Norwegian så at kredittkort var en nødvendighet for å bestille flyreiser, og kredittkortselskaper evner å ta ut gode lønnsomme marginer. I dag er Norwegian Bank en betydelig aktør. I tillegg har de koblet kredittkortet med flyselskapets fordelsprogram som gir kundene en fordel når de betaler flyreiser med Norwegian kortet. Dermed kan poeng opptjent med kredittkortbruk brukes som betaling av flyreiser. For kunden er dette sømløst og enkelt.

Bankene er midt oppe i en krig om betalingsmarkedet, der mobilen står i sentrum. Hvorfor skal jeg logge meg inn i nettbanken for å gjøre en betaling når jeg bare kan Vippse? Hvor lang tid tar det før Apple lanserer en internasjonal betalingstjeneste? De har jo allerede kortinformasjon i AppStore og har på plass et økosystem for betalinger. Facebook har banklisens i Irland, og sannsynligvis vil de tilby betaling gjennom Facebook Messenger i Europa snart. Telenor har kjøpt seg inn i en bank i Serbia. Og hvor lang tid tar det før Google tilbyr lån med marginal rente hvis de får tillatelse fra forbrukeren til å selge informasjon om brukeren. Google vet jo allerede alt om deg. De kjenner vanene dine, de vet hvor du er og de vet hvor du skal.  

Nye konkurrenter  

Virksomheter må anta at de møter konkurranse fra mange fronter. Både fra aktører i samme bransje, fra andre bransjer, helt nye aktører, og global konkurranse kan medføre at internasjonale selskaper kommer inn på ditt marked. Hvis ikke du behandler kunden din godt, er det alltid noen andre som vil prøve å gjøre det litt bedre.

Stikkord: , , , ,     Kategorier: blogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klar til å få fart på nettmarkedsføringen din? Kontakt oss

Gnist - web som funkler