Det store teknologiskiftet: Nettverksplattformer

Nettverksplattformer er et økonomisk økosystem som kobler konsument og tilbyder. Ved å utnytte teknologi og nye muligheter kan nettverksplattformene gi gode kundeopplevelser og utfordrer etablerte forretningsmodeller.  

Dette er en serie blogginnlegg som tar for seg noen av de viktigste teknologiske driverne fremover. Teknologiske drivere vil påvirke våre forbruksmønstre, og hverdagen vår. Ikke minst vil det endre bedriftenes forretningsmodeller, og både nye og eksisterende virksomheter må ta høyde for hvordan ny teknologi påvirker fremtidig inntjening.

Kampen om nettverksplattformer

Uber er verdens største taxiselskap, men eier ingen biler. Facebook er en av verdens største medieselskap, men produserer ikke innhold. Airbnb er verdens største tilbyder av overnatting, men eier ingen bygningsmasse. Alibaba er verdens mest verdifulle retailer, men har ikke noe varelager.  Tom Goodwin 

Noen av de nye og mest vellykkede selskapene i verden er Uber, Facebook, Airbnb og Alibaba. Faktisk står Alibaba for nær 80% av all netthandel i Kina. Kampen om kunden har flyttet seg til kundens brukergrensesnitt.

Uten å produsere et eneste produkt har disse selskapene likevel klart å generere store inntekter og er blitt verdsatt til skyhøye beløp. Hvordan er det mulig? Fellesnevneren er at selskapene har etablert nettverksplattformer, eller et økonomisk økosystem, som kobler tilbydere og konsumenter. Og det er i dette økosystemet transaksjonene skjer. Men det er økosystemet som eier kundeinformasjonen, de vet nøyaktig hva kundene gjør og responderer på, og de genererer inntekter på hver eneste transaksjon.

Kunden i fokus

De nye selskapene har vært ekstremt gode på å sette kunden i sentrum, og de har jobbet godt med kundereisen for å gjøre opplevelsen for kunden så god som mulig. En god kundereise har fokus på hvordan man skal få utført en oppgave med så lite friksjon som mulig. Jeg har egentlig aldri tenkt over at det var så mye styr med betaling i taxi, før jeg prøvde Uber. Der var det bare å takke sjåføren og gå ut av bilen. Betalingen ble håndtert i plattformen og jeg slapp å dra frem kort (eller, grøss… kontanter), huske på å be om kvittering som jeg så måtte passe på helt til jeg fikk skrevet reiseregning.

De suksessfulle økosystemene har oppnådd kritisk masse av brukere, og vel så det, og sitter på store mengder data, både om demografi og forbruksmønster. Disse datamengdene gjør det mulig å beregne sannsynligheten for neste transaksjon. Legg på algoritmer og kunstig intelligens, og snart vet leverandørene hva du vil ha, før du vet det selv. På dette området er vi bare i startgropa, og vinneren er de som har tilgang på store mengder data.

Opplevelse som konkurransefordel

Bedrifter i dag må ha et bevisst forhold til hvilke data de har om kundene sine, og hvordan de kan kommunisere med kundene på en måte som oppleves relevant. Bedrifter må jobbe hardt for å redusere friksjon for kunden, fjerne unødvendige steg i prosessen, og ha fokus på kundeopplevelsen. Når alt kommer til alt, så handler det om folk først. Og hvordan kundeopplevelsen kan gi en konkurransefordel i et marked med stor konkurranse.

Stikkord: , ,     Kategorier: blogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klar til å få fart på nettmarkedsføringen din? Kontakt oss

Gnist - web som funkler