Hvorfor bør bedrifter blogge?

Vintage hipster wooden desktop top view, male hands using a laptop and holding a cup of coffee

Blogging er et godt virkemiddel når du vil presentere dine produkter og hvordan de kan brukes. Men det kan også brukes for å vise frem ansatte, kompetanse og ha dialog med kunder.

I Norge har blogging fått et ufortjent dårlig rykte da mange setter likhetstegn med rosablogging. I utlandet er det mye vanligere å blogge for å bygge merkevare og vise frem kompetanse. Men når det er sagt er det flere ting å lære av rosabloggere. De er ekstremt gode på å segmentere målgruppen sin, samtidig som de tilpasser innholdet til leserne. 

Her følger noen gode grunner for hvorfor bedrifter bør blogge.

1. Bygge tillit og autoritet

Ved å dele innhold som gir verdi for andre, bygger du tillit. Begynn med fagkunnskap og noe du er lidenskapelig opptatt av. Det kan være selve produktet din bedrift selger, eller ledelse, utvikling av ansatte eller sykefravær. Det du er opptatt av, kan du mye om, og du har mye kunnskap som kan deles. Dette er med på å gi deg autoritet som ekspert på området. Da får du være med på å definere kunnskapsmakten og det har en forsterkende effekt på ekspertrollen. Økt synlighet viser internt i bedriften at man setter pris på faglig dyktighet, og raushet gjennom deling av kunnskap.

2. Øke trafikk til nettsiden

Mange bedrifter er fornøyd når de har lansert sine nye nettsider. Men det er da den egentlige jobben begynner. Ved å jobbe strukturert med blogginnhold lager du regelmessig nytt og relevant innhold til nettsiden. Jevn innholdsproduksjon er positivt for synlighet i søkemotorer. I tillegg kan smarte grep som bevisst bruk av overskrifter og søkeord gi bedre synlighet ved søk. Ved å bruke sosiale medier til å spre innholdet, øker trafikken til nettsiden. Økt trafikk gir økt forretning.

3. Markedsføring og salg

Med en blogg er du din egen redaktør og kan selv bestemme hvordan budskapet ditt skal presenteres. Blogging er en god kanal for å komme i dialog med kundene, og skape engasjement. Det kan være oppfordring til å trykke like, legge igjen en kommentar, abonnere på et nyhetsbrev eller be om mer informasjon eller et tilbud. Og med interesse og engasjement for din virksomhet og dine produkter, kommer økt salg.

4. Langtidseffekt

Hvis du følger disse enkle prinsippene for blogging, vil du som en bonus kunne oppnå en skalerbar langtidseffekt der godt innhold begynner å leve sitt eget liv på nett. Godt innhold får økt levetid og ny aktualitet når stadig nye brukergrupper oppdager innholdet gjennom søkemotorer eller deling i sosiale medier. Man kan sammenligne det med en slags rentes rente-effekt, der tidligere innsats gir effekt over tid. Det gjør at du kan få henvendelser om ting du har blogget om for lang tid tilbake, men som fremdeles gir verdi for kunder.

Trenger du hjelp til å komme i gang med blogging?

Hvis du trenger hjelp til å komme i gang, deltar vi gjerne i en prosess sammen med deg. Lykke til!

Stikkord: , , , , , , ,     Kategorier: blogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klar til å få fart på nettmarkedsføringen din? Kontakt oss

Gnist - web som funkler